– Avgiften sikrer videomarkedet

Zmuda lite.jpgDet norske videomarkedet er nå størst i Norden. – Kino- og videobransjen er avhengig av hverandre, og videoavgiften er garantisten for ryddige forhold i bransjen, mener Erik Zmuda i  Film & Kino.  

Zmuda stort.jpg 

Nå er det norske videomarkedet størst i Norden. -Kino- og videobransjen er avhengig av hverandre, og videoavgiften er garantisten for ryddige forhold i bransjen, mener Erik Zmuda i Film & Kino.

Nordmenn handler film som aldri før. Det ble solgt 8,9 millioner DVD-er i første halvår av 2007. Dette betyr at markedet er firedoblet siden 2003, da tallet var 2,2 millioner.

– At det norske videomarkedet er størst i Norden skyldes ene og alene en profesjonell og stødig bransje som har satset bredt og seriøst på video. I motsetning til våre naboland i Norden, har vi fortsatt i Norge videobutikken på hjørnet – som vi hadde for femten år siden, sier videorådgiver i bransjeorganisasjonen Film&Kino, Erik Zmuda.

Som legger vekt på det gode samarbeidet mellom bransjeorganisasjonene. Han mener likevel det er videoavgiften som først og fremst sikrer det gode videomarkedet.

– Avgiften til Norsk kino- og filmforbund står for en betydelig tilbakeføring av midler til kino- og videobransjen. Avgiften, som i dag er kr 3,50 per dvd er så godt som ubetydelig for forbrukerne, men livgivende for bransjen.  

 – Kino- og videobransjen er avhengig av hverandre, og videoavgiften er garantisten for ryddige forhold i bransjen. Det er et lite bidrag per DVD, men til sammen går en betydelig sum på mellom 16 og 17 millioner kroner tilbake til bransjen, og dette er godt for fellesskapet. Uten avgiften ville vi ikke hatt S-film, PROFFILM, Release eller mange andre gode tiltak som bidrar til god informasjonsflyt i bransjen, legger han til.  

Zmuda understreker at det er unaturlig å skille mellom kino- og videobransjen. 

-Kampen mellom kino- og videomarkedet er overdrevet og oppkonstruert. Videobransjen er avhengig av en levedyktig kinobransje. Man kommer ikke utenom at det er kinoen som er lokomotivet. En film som distribueres rett på DVD vil ikke få store oppmerksomheten fra pressen og er derfor avhengig av kinoomtalen. Derfor lever egentlig kino- og videobransjen i en symbiose – en slags vinn- vinn situasjon, sier Zmuda.

Som mener en reduksjon i videoavgiften kan føre til engelske tilstander i det norske videomarkedet, der bundling er et vanlig fenomen.

-Avgiften forhindrer så absolutt bundling. Se man på det engelske markedet, hvor 300 000 gratiseksemplarer distribueres ut til forbrukerne i en gratisavis, sier det seg selv at ingen går til videobutikken.

– Det er mulig forbrukerne er fornøyd med å få tak i filmene gratis. Selv synes jeg hemmeligheten til DVD-en er det gode formatet som passer å ha i hylla. Det blir ikke helt det samme med en DVD presentert i et billig papp-cover man får med på innsiden i et plastet gratismagasin, avslutter han.

Prisen på DVD har sunket, og ligger nå på et 110 kroner i gjennomsnitt. Det er gruppen mellom 25 og 34 år som kjøper flest DVD-er og har den største økningen forbruket, viser tall fra markedsanalysebyrået GfK.

Det er Norsk videogramforening (NVF) som ønsker å senke avgiften til Norsk kino- og filmfond fra dagens sats på 3,50 kr til 1,50 kroner per DVD. NVFs argumenterer med at avgiften drar inn mer midler enn forutsatt da avgiften ble bestemt i 1998.  Forutsetningen den gang var at avgiftsbelastningen skulle være stabil, mens den i dag utgjør en stadig større del av kostnadene på DVD-er.

Foto: Erik Zmuda, Filmweb

– Avgiften sikrer videomarkedet

Zmuda lite.jpgDet norske videomarkedet er nå størst i Norden. – Kino- og videobransjen er avhengig av hverandre, og videoavgiften er garantisten for ryddige forhold i bransjen, mener Erik Zmuda i  Film & Kino.  

Zmuda stort.jpg 

Nå er det norske videomarkedet størst i Norden. -Kino- og videobransjen er avhengig av hverandre, og videoavgiften er garantisten for ryddige forhold i bransjen, mener Erik Zmuda i Film & Kino.

Nordmenn handler film som aldri før. Det ble solgt 8,9 millioner DVD-er i første halvår av 2007. Dette betyr at markedet er firedoblet siden 2003, da tallet var 2,2 millioner.

– At det norske videomarkedet er størst i Norden skyldes ene og alene en profesjonell og stødig bransje som har satset bredt og seriøst på video. I motsetning til våre naboland i Norden, har vi fortsatt i Norge videobutikken på hjørnet – som vi hadde for femten år siden, sier videorådgiver i bransjeorganisasjonen Film&Kino, Erik Zmuda.

Som legger vekt på det gode samarbeidet mellom bransjeorganisasjonene. Han mener likevel det er videoavgiften som først og fremst sikrer det gode videomarkedet.

– Avgiften til Norsk kino- og filmforbund står for en betydelig tilbakeføring av midler til kino- og videobransjen. Avgiften, som i dag er kr 3,50 per dvd er så godt som ubetydelig for forbrukerne, men livgivende for bransjen.  

 – Kino- og videobransjen er avhengig av hverandre, og videoavgiften er garantisten for ryddige forhold i bransjen. Det er et lite bidrag per DVD, men til sammen går en betydelig sum på mellom 16 og 17 millioner kroner tilbake til bransjen, og dette er godt for fellesskapet. Uten avgiften ville vi ikke hatt S-film, PROFFILM, Release eller mange andre gode tiltak som bidrar til god informasjonsflyt i bransjen, legger han til.  

Zmuda understreker at det er unaturlig å skille mellom kino- og videobransjen. 

-Kampen mellom kino- og videomarkedet er overdrevet og oppkonstruert. Videobransjen er avhengig av en levedyktig kinobransje. Man kommer ikke utenom at det er kinoen som er lokomotivet. En film som distribueres rett på DVD vil ikke få store oppmerksomheten fra pressen og er derfor avhengig av kinoomtalen. Derfor lever egentlig kino- og videobransjen i en symbiose – en slags vinn- vinn situasjon, sier Zmuda.

Som mener en reduksjon i videoavgiften kan føre til engelske tilstander i det norske videomarkedet, der bundling er et vanlig fenomen.

-Avgiften forhindrer så absolutt bundling. Se man på det engelske markedet, hvor 300 000 gratiseksemplarer distribueres ut til forbrukerne i en gratisavis, sier det seg selv at ingen går til videobutikken.

– Det er mulig forbrukerne er fornøyd med å få tak i filmene gratis. Selv synes jeg hemmeligheten til DVD-en er det gode formatet som passer å ha i hylla. Det blir ikke helt det samme med en DVD presentert i et billig papp-cover man får med på innsiden i et plastet gratismagasin, avslutter han.

Prisen på DVD har sunket, og ligger nå på et 110 kroner i gjennomsnitt. Det er gruppen mellom 25 og 34 år som kjøper flest DVD-er og har den største økningen forbruket, viser tall fra markedsanalysebyrået GfK.

Det er Norsk videogramforening (NVF) som ønsker å senke avgiften til Norsk kino- og filmfond fra dagens sats på 3,50 kr til 1,50 kroner per DVD. NVFs argumenterer med at avgiften drar inn mer midler enn forutsatt da avgiften ble bestemt i 1998.  Forutsetningen den gang var at avgiftsbelastningen skulle være stabil, mens den i dag utgjør en stadig større del av kostnadene på DVD-er.

Foto: Erik Zmuda, Filmweb

MENY